DANS FOR BARN FRA 4 ÅR OG OPP TIL 3 KLASSE

Scenisk dans for barn bygger på sjangrene klassisk ballett, jazz og moderne dans. Gjennom danselek og danseøvelser skal elevene øve opp kroppsbevissthet, koordinasjon, kreativitet, musikalitet og grunnleggende danseteknikk. Dansetimene består av ulike grunnøvelser og begynnende danseteknikktrening, men noe av det viktigste er danseglede, utfoldelse, trivsel og mestring. I scenisk dans for barn arbeides det også med å oppøve konsentrasjon, disiplin og forståelse for faget.

91-25-05-img_0045-4.jpg

JAZZDANS

Jazzdans er en danseform som har utviklet seg i takt med jazz- og populærmusikkens utvikling på 1900- og 2000- tallet. Den har vært tett knyttet til show- og underholdningsindustrien og tatt opp i seg ulike musikalske trender som jazz, rock, pop, disco, bollywood, hip hop og tekno, og har ulike dansestiler knyttet til de ulike musikkstilene.
Jazzdans er en mangfoldig og dynamisk dansesjanger med ulike stiler fra den mer tradisjonelle swingdansen, via musikaler og showdans til lyrisk jazz, samtidsjazz og hip hop.
En Jazzdanstime kan grovt deles i to hoveddeler. Første halvdel av timen vies til ulike øvelser som opparbeider kroppsbevissthet, koordinasjon, grunnteknikk, styrke og bevegelighet. Her er det trening og bevisstgjøring av tekniske – og fysiske ferdigheter som fokuseres. Andre del av timen inneholder mer sammensatte øvelser og trinnelementer der koordinasjon, dynamikk, bevegelseskvalitet, flyt, personlig uttrykk og stilforståelse er i fokus. Det brukes variert musikk som spenner fra jazz, musikal, pop, disco, electronica og hip hop.
Normalt varer et kurs på hvert nivå minimum 4 semester. Danseverket har utviklet en intern progresjonsplan for utvikling av grunnleggende danseteknikk og bevegelseselementer i jazzdans tilpasset alder og nivå.

1f2a0873.jpg

KLASSISK BALLETT

En klassisk ballettime kan grovt deles i to hoveddeler og inneholder en del faste elementer som teknikktrening, spesifikk trening, koordinasjon og formidling/utøvelse av koreografi. Første halvdel av timen vies til ulike øvelser som opparbeider kroppsbevissthet, grunnteknikk, styrke og bevegelighet, og foregår gjerne ved barren. På lavere nivå jobber elevene med å aktivisere aktuelle muskler og grunnleggende bevegelsesbaner, slik at det på et høyere nivå er automatisert og elevene kan jobbe med avanserte trinn. Andre del av timen inneholder mer sammensatte øvelser og trinnelementer der koordinasjon, dynamikk, bevegelseskvalitet, flyt, personlig uttrykk og stilforståelse er i fokus. Det brukes variert klassisk musikk.
Normalt varer et kurs på hvert nivå minimum 4 semester. Danseverket har utviklet en intern progresjonsplan for utvikling av grunnleggende danseteknikk og bevegelseselementer i klassisk ballett tilpasset alder og nivå.

2017_05_20_5706.jpg
 

SAMTIDSDANS

Moderne/samtidsdans er en nyere dansesjanger som kom tidlig på 1900-tallet sammen med modernismen og postmodernismen. Det finner ulike retninger, teknikker og ulik scenisk uttrykk. Det som karakteriserer moderne/samtidsdans er dens evne til å benytte avspenning og tyngdekraft, altså selve kontakten med underlaget samt å finne individuell utfoldelse og bevegelsesmønstre. Den tar utgangspunkt i kroppens naturlige bevegelser og fokuserer på pust og uttrykk i dansen. Danseverket har som mål å utvikle disse elementene.

Klassen inneholder øvelser i senter, gulvarbeid, over gulvet og partnerarbeid. Selvstendig arbeid i form av improvisasjon og komposisjon tillegges særlig vekt.

Normalt varer et kurs på hvert nivå minimum 4 semester. Danseverket har utviklet en intern progresjonsplan for utvikling av grunnleggende danseteknikk og bevegelseselementer i moderne/ samtidsdans tilpasset alder og nivå
Se mer informasjon om undervisning, læringsformer og vurdering i våre fagplaner

392-25-05-1f2a2499-3.jpg

STREET

Street eller Street-dance er en samlebetegnelse for de ulike dansestilene som eksisterer innen denne sjangeren og kulturen. Dansestiler som Hip hop, House, Break, Popping, Vogue, Waacking og Dancehall er navnet på noen av disse. 
Her på Danseverket har vi hatt Hip hop som hoved-stil en stund. Nå som klassene våre heter street vil du som danser naturlig nok ha mulighet til å lære deg flere ulike dansestiler i tillegg. Pedagogen vil fokusere mer tydelig på 1-2 stiler pr semester som passer gruppen og interessen deres. Målet vårt er å økte kunnskapen og dansegleden til elevene med kvalitet og ekte innhold.
På en dansetime i street vil du lære om “bounce”, “groove”, grunntrinn fra stiler, og utforske freestyle. Det er også et stort fokus på å finne sin egen individuelle følelse med dansen, samt lære seg å uttrykke den gjennom dansens grunntrinn og øvrige elementer. Det er som regel en dansekombinasjon på slutten av timen som sammenfatter dansetimens tema.
Alle som danser street bør bruke innesko med lys såle med lite eller ingen mønster som begrense at man «sitter fast” ved twister og rotasjon. Dansesko er en del av stilen og man vil også få til mer med et godt grep på gulvet. Dessuten gir skoene en god støtdemping for føtter og knær.

372-26-05-1f2a6102-3.jpg

URBANE STILER

Dette kurset bygger videre på det elevene lærer på våre street-kurs, men her får elevene en ekstra mulighet til å lære flere street- og funk-stiler for å åpne horisonten og bevegelsesspråket sitt. Vi jobber mer fritt enn på street-kursene og denne gruppen er ikke med på forestillingen. Etter en kort oppvarming jobber vi med en stil som ender opp i en kombinasjon. Deretter samarbeider pedagogen og elevene med å skape og utforske sammen til at dansekombinasjonen blir en koreografi. Masse lek, utforskning og skapelse er i fokus. Vi jobber bolkevis med stiler i tett dialog med hva gruppen ønsker å utforske/lære. 
Fra 7.klasse og oppover

1f2a0317.jpg